
Foto: Fredrika Mårtensson
Plats med flera funktioner
I rapporten ”Platsens roll vid lektion på skolgård” av Fredrika Mårtensson, SLU, och Emilia Fägerstam, LiU, presenteras resultatet från forsknings- och utvecklingsarbete vid två skolor i Malmö där man prövat att flytta ut mer av sin undervisning på skolgården. Rapporten beskriver den skolgårdsförlagda undervisningens villkor och möjligheter baserade på studier av ett urval av lektioner från två skolor tillsammans med dokumenterade erfarenheter från intervjuer och fortbildningsinsatser som genomförts med lärarna. Möjligheterna för skolgårdar att fungera som en mångfunktionell plats i staden där lärande kan ske sida vid sida och integrerat med barns lek och sociala umgänge är något som problematiseras.
Bakgrunden till projektet är ett initiativ från Pedagogisk inspiration vid grundskoleförvaltningen i Malmö stad där utomhuspedagogiska arbetssätt prövas för att öka måluppfyllelsen inom den pedagogiska verksamheten och syftar specifikt till en ökad likvärdighet för Malmös skolelever och förskolebarn.
Forskningsdelen av projektet har genomförts av den miljöpsykologiska forskargruppen vid SLU i samarbete med Linköpings universitet. Arbetet har genomförts inom ramen för två partnerskapsprojekt mellan Malmö Stad och Tankesmedjan Movium: ”Från rastyta till naturrum för skolgårdsförlagd undervisning” (partnerskapsprojekt 146 15) och projektet ”Undervisningspraktik på skolgård i grön, grå och blå omgivning” (partnerskapsprojekt 152 16).
Arbetet bygger vidare på tidigare partnerskapsprojekt kring rastaktiviteter på skolgårdar som publicerats i Moviumrapporten ”Greening school grounds to promote children´s play and development” (Mårtensson och Wales 2019).
HARALD KLEIN
NYTT PARTNERSKAPSPROJEKT BEVILJAT
Höstens ansökningsomgång för att söka projektmedel från Movium Partnerskap är nu avklarad. Beredningsgruppen har sammanträtt och beslut fattats. Ett projekt beviljades stöd.
Tankesmedja om begravningsplatser
Tiden står inte stilla på våra begravningsplatser, tvärtom. Var med i vår tankesmedja!
Hej Carola Wingren!
Du leder projektet ”Att skicka begrepp på resa – för att öka social rättvisa inom stadens gröna allmänningar”, som har fått stöd från Movium Partnerskap. Vad handlar projektet om?
Plats med flera funktioner
Kan skolgårdar fungera som en mångfunktionell plats i staden? Movium Partnerskap redovisar de senaste rönen.
Hej Neil Sang!
Du är forskare vid institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning på SLU och har slutfört projektet DELUGE där du prövar planeringsverktyget Geodesign tillsammans med Lomma kommun. Projektet har stöd från Movium Partnerskap. Vad är Geodesign?
NYA PARTNERSKAPSPROJEKT BEVILJADE
Vårens ansökningsomgång för att söka projektmedel från Movium Partnerskap är nu avklarad. Den nya beredningsgruppen har sammanträtt, och beslut har fattats om vilka projekt som beviljas stöd.
Ny beredningsgrupp för Movium Partnerskapsprojekt
Från och med vårens ansökningsomgång till projekt inom Movium Partnerskap finns en nytillsatt beredningsgrupp som ska bedöma de inkomna ansökningarna utifrån de nyligen uppdaterade kriterierna.
Workshop om rörelsefaktorn
Verktyg för att arbeta med och integrera olika sorters fysisk aktivitet i stadsmiljön och i samhällsplaneringen samlade intressenter och kompetenser.
Workshop rörelsefaktor
Riksidrottsförbundet och FOJAB har tillsammans påbörjat ett arbete med att utveckla Rörelsefaktorn – ett verktyg för att arbeta med och integrera olika sorters fysisk aktivitet i stadsmiljön och i samhällsplaneringen.
Planera för skolgård
Den 25 februari arrangerar Tankesmedjan Movium ett seminarium som handlar om att planera och designa skolgårdar utifrån de möjligheter platsen och andra förutsättningar erbjuder och bjuder nu in Movium partners till: open call skolgård.
Lägg till ny kommentar