
Kristianstads Vattenrike är en välutnyttjad resurs bland skolorna i trakten. Att gripa paddeln i autentisk miljö är att begripa ekologi och natur i ett socialt sammanhang. Foto: Petter Åkerblom
Lärarhögskolor vill undervisa i utomhuspedagogik
Forskningen påvisar utomhuspedagogikens fördelar. Trots det uteblir satsningar på nödvändig infrastruktur. Detta skulle inte kunna hända inom sjukvården. Skulle en ny och effektivare metod att behandla svåra sjukdomar upptäckas skulle denna omgående börja användas. Detta tycks inte gälla inom pedagogikens värld.
När Movium träffade Utbildningsdepartementet i slutet av november presenterades sex konkreta förslag från landets lärarutbildningar för att stärka utomhusbaserade undervisningsmetoder. Dessa förslag togs fram av ett femtiotal representanter för lärarutbildningar, grundskolor, naturskolor och utbildningsföretag som sammanstrålade i en tankesmedja kallad Utemiljöns plats i lärarutbildningen på Högskolan Kristianstad den 30-31 maj i år. I tankesmedjan diskuterades utomhuspedagogikens förutsättningar och ställning inom den nuvarande lärarutbildningen.
Nya svenska vetenskapliga rön visar att utomhusbaserad undervisning leder till ökad måluppfyllelse i matematik, naturvetenskap och miljö. Borde då inte detta tas tillvara i utbildningen till lärare och förskollärare? Borde inte dessa rön utnyttjas bland studenterna för att bredda deras möjliga arbetsmetoder, och samtidigt knyta dem till teorier kring lärande?
Problemet är att nuvarande lärarutbildning försvårar möjligheterna att utbilda och träna blivande lärare i utomhusbaserad undervisning – kurser i utomhuspedagogik får inte räknas in i lärarutbildningen, då det inte räknas som skolämne.
Önskar direktiv
Något egentligt hinder i läroplanerna för att jobba utomhus finns inte. Däremot finns det i princip obefintliga övningsmöjligheter för lärarstudenterna. Lärarutbildarna vill därför att regeringen ger Skolverket i uppdrag att ta fram direktiv om hur man kan hjälpa lärarstudenter att utvidga sin palett av möjliga undervisningsmetoder genom att – inom ramen för sin utbildning – ge dem träning i utomhusbaserad undervisning och möjligheter att utveckla hur den kan kopplas till teorier om lärande. Lärarutbildningarna vill också att staten inför ett läroplanstillägg som lyfter fram utomhusbaserad undervisning som medel att nå ökad måluppfyllelse i gällande kursplaner.
Movium anser att upplevelser i natur- och kulturlandskap kan bidra till att uppnå läroplanens mål och kraftfullt bidra till att öka måluppfyllelsen i skola och förskola. Den forskning som stödjer denna uppfattning måste integreras i lärarutbildningen. Därför behövs en nationell strategi för att stimulera engagemang och lokala innovationer som kan leda till bättre lärmiljöer som växelverkar mellan ute och inne. Lärarutbildningarna är centrala i det samanhanget. Hur kan utomhusmiljöns funktion och möjligheter berika lärarutbildningen? Detta måste snarast redas ut. Movium delar därför tankesmedjans konsensus kring följande slutsatser och förslag:
1. Förtydliga läroplanen
Förtydliga läroplanen med ett tillägg som betonar utomhusbaserad undervisning som medel att nå måluppfyllelse i gällande kursplaner.
2. Stärk forskningen om utomhusbaserat lärande
Eftersträva att locka yrkesverksamma lärare med erfarenhet av utomhuspedagogik att forska. Koncentrera detta till de universitet som redan bedriver FoU-arbete på området, till exempel Linköpings universitet. Kunskapsområdet måste både stärkas och skärpas.
3. Ta fram en kunskapsöversikt och exempelsamling
Organisera insamling och förmedling av goda exempel för inspiration och utbyte av erfarenheter kring utomhusbaserat lärande i skola och förskola.
4. Utveckla lärarutbildningarna som förebild
Förstärk utomhusbaserade arbetsmetoder på lärarhögskolorna – ge lärarutbildningarna och tillhörande ämnesinstitutioner tillgång till en varierad miljö och stimulera dem att använda den.
5. Stärk kommunikationen mellan myndigheter
Bättre kommunikation behövs mellan högskolor och universitet, myndigheter och departement. En samordnande myndighet för detta bör utses.
6. Utnyttja rektorsutbildning och stimulera lokal skolutveckling
Skolledare, rektorer och områdeschefer är viktiga aktörer i lokalt utvecklingsarbete. Insatser behöver göras för att påverka och vidareutbilda dessa målgrupper. Här finns flera organisationer och intressegrupper, till exempel Utenavet, som bör kontaktas och aktiveras för olika stödjande insatser bland annat inom rektorsutbildningen.
Fotnot: Tankesmedjan Utemiljöns plats i lärarutbildningen genomfördes den 30-31 maj 2013 i Kristianstad i samarbete mellan Utenavet (där Movium är en av aktörerna) och Högskolan Kristianstad. Läs mer här: www.hkr.se/tankesmedja
Petter Åkerblom
Slutspurt! Snart konferens
Sista chansen för anmälan till konferensen Publika parker och stadsrum 2022 med temat Den lekfulla staden. Anmäl dig senast den 18 maj.
NYA MILJÖANALYSPROJEKT STARTAR
Fyra nya projekt beviljas utvecklingsmedel inom ramen för SLU:s miljöanalysprogram Bebyggd miljö, som koordineras av Movium.
Hej Mattias Gustafsson!
Du är ny ledamot i SLU Tankesmedjan Moviums ledningsråd. Hur skulle du vilja presentera dig?
Hej Lena Jungmark!
Du är nationell samordnare för frågor som rör barns och ungas utemiljö och ska delta i ett dialogmöte på Regeringskansliet. Vad handlar det om?
Hej Olivia Norderfors Andersson!
Du är med och arrangerar Landskapsarkitekturdagen vid SLU Alnarp den 22 april, samma dag som landskapsarkitekturprogrammet firar 50 år. Det är ju väldigt stort! Hur ska detta celebreras?
LEKFULLT I HELSINGBORG!
Den 30 maj är det dags för konferensen Publika parker och stadsrum i Helsingborg. Martin Hadmyr, stadsträdgårdsmästare i Helsingborg, fick några frågor av Moviums Fredrik Jergmo kring årets konferens.
Trädlobbyism – nytt faktablad
Årets första Movium Fakta handlar om aktiviteter och argument för trädlobbyism. I faktabladet skriver Gustav Nässlander, Larsola Bromell och Patrick Bellan om grön opinionsbildning.
Slut på förvirringen
Tycker du att det är lätt att blanda ihop namnen på alla växter vi använder? Du kan vara lugn – i sommar lanseras en svensk standard för klassificering av kulturväxter som resultat av ett samarbete mellan SKUD och SLU Tankesmedjan Movium.
Lek för demokrati – erfarenheter delas
Vad kan man lära av barn för att nå större flexibilitet i planering och gestaltning?
ANMÄLAN HAR ÖPPNAT
Kom till Helsingborg den 30 maj och konferensen Publika parker och stadsrum 2022 med temat Den lekfulla staden.
Hej Robert Johansson!
Du har nyligen tagit över rollen som verksamhetsledare för Elitplantstationen. Vad har du gjort tidigare?
Hej Tim Gill!
Förra året släpptes din bok Urban Playground – en mycket viktig bok som verkligen bör läsas av alla som fattar beslut, som designar, underhåller och utvecklar våra stadskvarter. Vi är så glada att kunna välkomna dig som huvudtalare i vårt webbseminarium Barnvänliga städer den 9 mars!
Lägg till ny kommentar