
Hej Neil Sang!
Du är forskare vid institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning på SLU och har slutfört projektet DELUGE där du prövar planeringsverktyget Geodesign tillsammans med Lomma kommun. Projektet har stöd från Movium Partnerskap. Vad är Geodesign?
– Geodesign är en strategi för samarbetsplanering som syftar till att bygga konsensusbaserade lösningar på omtvistade frågor tidigt i planeringsprocessen genom att ge evidensbaserad feedback om den sannolika effekten av ett designförslag. Syftet är att man i diskussionen ska kunna fokusera på designförslagets konsekvenser och tona ner tekniken bakom bevisen (till exempel GIS) i bakgrunden.
Kan du berätta om projektet DELUGE och de scenarier du utvecklat med Lomma kommun?
– DELUGE testade en specifik implementering – Geodesignhub.com – som ett online-verktyg för att diskutera designlösningar i team. Lomma kommun har en snabbt växande befolkning och behöver därför hitta sätt att förse den nya befolkningen med bostäder samtidigt som man respekterar nationella mål för att skydda jordbruksmark och naturområden. Kommunen står också inför stigande havsnivåer och allt allvarligare översvämningar från det stora avrinningsområdet, så problemet med var man ska bygga nya bostäder är svårt att lösa. DELUGE hjälpte planerare att utforska olika alternativ.
Fanns det fler samarbetspartners?
– Ja, projektet var en del av International Geodesign Collaboration (IGC), som är ett gemensamt arbete mellan 80 universitet över hela världen för att utveckla projekt runt ett antal bestämda frågeställningar. Tanken är att lärdomar ska kunna dras genom att man jämför olika lösningar som utvecklats.
Ledde projektet till några bestående resultat?– Projektet innebar ett teoretiskt forum där planerare kunde utforska lösningar, så det matades inte direkt in i planeringsprocessen. Resultaten har dock publicerats i en ny bok från ESRI Press, se här.
Jobbar du fortfarande med Geodesign?
– Ja, jag fortsätter att vara aktiv inom IGC. Geodesign är nu en fast del av masterskursen i ”Avancerad digital landskapsanalys”. Själv arbetar jag med forskningsansökningar.
Berättat för Harald Klein
Dags för Landskapsarkitekturdagen 2023!
Hej Ellinor Dromberg, Jenny Hulthén och Emilia Pramler! Ni tre är alla med och arrangerar Landskapsarkitekturdagen vid SLU Alnarp som i år arrangeras på campus den 17 mars. Vilket är årets tema?
Fria eller fälla 2.0
Årets första faktablad är här. Detta nummer handlar om träd i offentliga miljöer och dess värde, skrivet av Johan Östberg, Karin Sandberg och Erik Blomquist.
Kan tävlingar skapa ny landskapsarkitektur?
Välkomna på branschseminarium och samtal mellan akademi och praktik om arkitekttävlingar och hur de kan användas för att åstadkomma nytänkande landskapsarkitektur.
GRÖNARE STADSRUM I MALMÖ!
Den 27 april är det dags för konferensen Publika parker och stadsrum med Malmö som värdstad. SLU Tankesmedjan Movium är arrangör tillsammans med Malmö, Helsingborg och Lund. Agneta Sallhed Canneroth, chef för stadsmiljöenheten i Malmö, fick några frågor av Moviums Fredrik Jergmo kring årets konferens.
Skolgården – grön plats i bärkraftig stad
Skolgården är en viktig plats för barns lek, som bör erbjuda naturkontakt och vara en viktig länk i den gröna infrastrukturen i en bärkraftig stad. Hör mer på webbinariet 20 mars.
GRÖNARE STADSRUM 27 APRIL
Kom till Malmö och möt branschkolleger, utställare och arrangörer på konferensen Publika parker och stadsrum. Som alltid – ett pärlband med spännande nationella och internationella talare.
Barn vill röra på sig
Vad är det som hindrar barns rörelsefrihet? Hur ska vi vända trenden med ökande ohälsa på grund av stillasittande bland barn och unga?
Sista chansen att nominera
Vem ska få det ärofyllda stipendiet till Ulla Molins minne 2023?
Landskapsingenjörsdagen 2023
Det drar ihop sig till årets LING-dag i Alnarp. SLU Tankesmedjan Movium deltar och har ställt några frågor till Hanna Carlsson och Jennifer Dreyer, samordnare för LING-dagen 2023.
Moviums hemsida uppe igen!
Hemsidan har återfått de flesta funktioner och är uppe igen medan de sista problemen löses efter de dubbla belastningsattackerna.