
Förmår vuxna se till barnets bästa?
När jag på 90-talet granskade flygbilder över Malmö registrerade jag mystiska gråa fält jämnt spridda över stadsväven. När jag kikade närmre på kartan såg jag: det var stadens alla skolgårdar! Barns vistelsemiljöer utmärkte sig alltså genom att vara tomma och ödsliga platser belagda med grå asfalt.
Sedan denna aha-upplevelse har det gått tre decennier. Mycket har givetvis förändrats till det bättre (medvetenhet om den biologiska mångfaldens betydelse för vår överlevnad till exempel) medan annat går åt rakt motsatt håll. Det uttjatade ifrågasättandet av hur mycket yta en skolgård eller förskolegård ”måste” ha lever i allra högsta grad. Forskning och beprövad erfarenhet är entydig och ganska självklar: med många barn på för liten yta överlever inte naturliga ekosystem. Barn älskar att vistas bland buskar och träd. Och då bryts grenar, mark kompakteras och örtskikt slits ner.
Är det någon som fortfarande undrar varför natur tvunget ska finnas på just skolgårdar och förskolegårdar? Räcker det inte med natur på andra ställen? För mig är svaret enkelt: Nej. Barns viktigaste vardagsmiljö utomhus är förskole- och skolgården. Där kan alla barn, oavsett familjens ekonomiska situation, knyta kontakt med natur/ekosystem, flora och fauna. Där kan pedagoger erbjudas lärmiljöer inom räckhåll. Med natur på gården leker barn lättare över köns- och åldersgränser och stimuleras till mer rörelse. Natur ger återhämtning. Och inte minst viktigt idag: skolgården kan bidra till hållbar stadsutveckling och vara en del av stadens grönstruktur.
Skolgårdsprojekt för att göra gårdarna grönare har provats i Sverige i olika skala och på olika platser sedan 80-talet. Men någon storskalig satsning har inte skett. Inte heller har man i Sverige förmått kravla sig upp ur de partipolitiska dikena och sätta barnets behov i centrum. Det gör man däremot i Paris, där skolgårdsomvandling nu sker i en rasande fart med 100 ombyggda skolgårdar och 600 på tur.
Boverket har i sitt uppdrag att ta fram en ny vägledning för skola/förskola inom gestaltad livsmiljö gett SLU:s forskare i uppdrag att ta fram en kunskapssammanställning och fördjupad analys av litteratur om skolgårdar och förskolegårdar, med fokus på deras ytor och kvaliteter. För att illustrera hur kvantitet (yta) och kvalitet (lekvärde/natur) hänger samman har jag bidragit med illustrationer där man tydligt ser kopplingen yta – lekvärde/natur.
Boverket begärde 2021 utökat bemyndigande för att formulera föreskrifter för vad en skolgård bör rymma för kvaliteter. Detta motiverar myndigheten med att det allmänna råd som formulerades 2015 inte räckt till för att ge barn rymliga och mer ändamålsenliga gårdar. Begäran om utökat bemyndigande har varit ute på remiss, och jag har läst svaren. Barnets bästa (enligt forskningen) står inte i fokus utan de vuxna kivas om vem som ska bestämma – kommunen eller staten. Boverkets begäran behandlas just nu på regeringskansliet. STAD:s redaktion följer ärendet och återkommer i senare nummer.
Fotnot:
Se Lena Jungmarks illustrationer här: Utemiljöns funktioner och struktur gestaltas utifrån verksamhetens behov, Boverket.
LENA JUNGMARK
Dags för Landskapsarkitekturdagen 2023!
Hej Ellinor Dromberg, Jenny Hulthén och Emilia Pramler! Ni tre är alla med och arrangerar Landskapsarkitekturdagen vid SLU Alnarp som i år arrangeras på campus den 17 mars. Vilket är årets tema?
Fria eller fälla 2.0
Årets första faktablad är här. Detta nummer handlar om träd i offentliga miljöer och dess värde, skrivet av Johan Östberg, Karin Sandberg och Erik Blomquist.
Kan tävlingar skapa ny landskapsarkitektur?
Välkomna på branschseminarium och samtal mellan akademi och praktik om arkitekttävlingar och hur de kan användas för att åstadkomma nytänkande landskapsarkitektur.
GRÖNARE STADSRUM I MALMÖ!
Den 27 april är det dags för konferensen Publika parker och stadsrum med Malmö som värdstad. SLU Tankesmedjan Movium är arrangör tillsammans med Malmö, Helsingborg och Lund. Agneta Sallhed Canneroth, chef för stadsmiljöenheten i Malmö, fick några frågor av Moviums Fredrik Jergmo kring årets konferens.
Skolgården – grön plats i bärkraftig stad
Skolgården är en viktig plats för barns lek, som bör erbjuda naturkontakt och vara en viktig länk i den gröna infrastrukturen i en bärkraftig stad. Hör mer på webbinariet 20 mars.
GRÖNARE STADSRUM 27 APRIL
Kom till Malmö och möt branschkolleger, utställare och arrangörer på konferensen Publika parker och stadsrum. Som alltid – ett pärlband med spännande nationella och internationella talare.
Barn vill röra på sig
Vad är det som hindrar barns rörelsefrihet? Hur ska vi vända trenden med ökande ohälsa på grund av stillasittande bland barn och unga?
Sista chansen att nominera
Vem ska få det ärofyllda stipendiet till Ulla Molins minne 2023?
Landskapsingenjörsdagen 2023
Det drar ihop sig till årets LING-dag i Alnarp. SLU Tankesmedjan Movium deltar och har ställt några frågor till Hanna Carlsson och Jennifer Dreyer, samordnare för LING-dagen 2023.
Moviums hemsida uppe igen!
Hemsidan har återfått de flesta funktioner och är uppe igen medan de sista problemen löses efter de dubbla belastningsattackerna.